Våren rullar på mot sommar och medan jag börjar se allt mer fram emot otvugna semseterdagar har jag mer att göra än på länge i mitt dagliga arbete. Men missförstå mig rätt, vi har startat upp en helt ny verksamhet under de senaster ett och ett halvt åren, så att ha mer att göra är ett gott tecken. Det är bara en aning dåligt tajmat med min ledighetslängtan. Förutom alla mail som ska besvaras, mötesbokningar som ska skickas och nyhetsbrev som ska skrivas är det dags att ta tag i det där som kommer på köpet när man ska få en bok utgiven; administration och ekonomi.
Jag har drivit företag tidigare och tycker verkligen inte att det där med redovisning är den roligaste biten, men det ska göras och jag har lärt mig att gör man det rätt så blir det lätt(are). Nu har jag dragit ut på uppgiften att starta upp företag igen ett tag, men när nu beställningen till tryckeriet är gjord och förbeställningarna börjat rulla in var det hög tid. (Du har väl inte missat att Agent Troslös går att förbeställa nu förresten!? Vill du ha ett signerat ex är det bara att skicka ett mail.) Med lite vägledning från en klok kollega har jag nu förhoppningsvis hittat en struktur som är enkel att sköta och som kommer att kunna redovisas utan allt för mycket gråt och tandagnisslan. Jag räknar inte med att dra igång något medieimperium inom den närmsta tiden, så därför är min inställning att det är bäst att inte krångla till saker mer än nödvändigt.
Även om jag inte direkt älskar en del av de här ”måstena” så tycker jag att de kan vara rätt trivsamma trots allt. Jag tycker om att organisera, planera och att ha koll på saker och flöden. Just redovisningen är kanske inte en favoritsyssla, men jag har hela tiden varit beredd på att det kommer att krävas i någon utsträckning, det är bara så det är. Det är mycket mer som ingår i ett författarskap än bara skrivande. Jag har ju egentligen vetat det länge, alla som följer någon författare i sociala medier vet det, men nu när jag sitter här och lägger upp bokföring, räknar på preliminärskatt och funderar över PR-evenemang blir det extra tydligt. Jag räknar inte med att leva på mitt författarskap, men skulle man ta det steget blir det hela ännu mer avancerat vilket innebär att ännu mer tid måste läggas på administration och ekonomi.
Jag tänker att det här är en sådan sak som kan vara bra att ha med sig när man funderar på att bli författare, eller att ge ut en bok över huvud taget; det kommer att följa med administration och annat på köpet. Motvilja mot redovisning ska inte behöva hindra någon från att uppfylla sin dröm om att ge ut en bok, men det kan vara bra att ha med i bakhuvudet ändå.
Och med det sagt, dagens tips är: Krångla inte till det mer än nödvändigt, ta reda på vad som krävs och gör det enkelt. Ja, och be om hjälp om du behöver det. Du behöver inte kunna allt!